torsdag 22 oktober 2009

Kurt Wered: David Bagare & Kung Carl Gustaf


Den innerliga tonen från Mannen är första könet skär som en svetslåga genom Kurt Wereds allra senaste berättelse, David Bagare & kung Carl Gustaf. Med sin litterära återkomst bekräftar Kurt Wered att han är ett unikum, en singularitet och ett stjärnskott på den svenska litteraturens himlavalv. Ja, hans ord färdas i detta nu över hela vår värld med hastigheten av det elektroniska nätet.

David Baker har en historia att berätta och han väljer att skriva den som ett brev till kung Carl Gustaf, det längsta han någonsin fått. Han skriver om sin mormorsmor Jo, den svarta dansösen och hennes barnbarn Cecilia som blev svensk medborgare ett tiotal år efter att Carl Gustaf blivit kung i Sverige. Han skriver för att ingen ska glömma och för att alla liv är lika mycket värda.

Axel Åkare hämtar Davids mor från en bar i hamnkvarteren i Brest och för henne till Bolmen i Småland. Då är David baby och han vet ännu inget om den djävul som bor i maken.

Efter år av förnedring flyr hon och David till Rinkeby, en plats där hela världen ryms på en kvadratkilometer och där det talas fler än hundra språk. Bland arbetslösa män och kvinnor som inte kan mer än ett par ord svenska försöker de överleva "i en tillvaro som ligger längre bort från Östermalm än stjärnorna från jorden".

Cecilia får arbete som städerska på Grand Hotel och Davids sångröst leder honom till Adolf Fredriks musikklasser.

Men minnena finns där, liksom ännu ej uppenbara sanningar...

Käre kung Carl Gustaf,

Alla mirakler på jorden började i kvinnans sköte och ingen man kan äga det, men min mamma köptes i Brest för nio hundra kronor och fagra löften av en åklagare från Småland.

Säden är pilen och phallus är bågen. Nu spänner jag strängen och siktar på Sveriges hjärta.

De små måste trösta de vuxna människorna när stunden är inne, och inga på jorden är modigare än de. Barnen anar att livet är att långsamt glömma bort att de en gång skådat paradiset. När jag äntligen blev varse den fruktansvärda sanningen om mitt liv, brast någonting inom mig. Inga läkare, psykologer eller vetenskapsmän kan hela mig igen.

Om Gud andas på dig blir spårhundarna vilsna när de kommer nära. Han och dårarna saknar fast adress, men snart hämtar han mamma till himlen. Hon håller kyssen lika kär som jungfrun, fastän tusentals män har satt pris på hennes kropp.

Jag har sjungit för kungen av Sverige och jag kommer inte att ge mig förrän han läst denna historia. Jag skriver och talar direkt till honom och många andra. Jag är visserligen undersåte, men han måste lyssna och lära sig vad som tilldrager sig i riket Sverige bland de små och fördömda människorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar