tisdag 16 mars 2010

Monica Green och syskonen Sagn om syskonkärlek

Också i det djupaste mörker kan ibland ett ljus glimma till. Till och med i ett så vedervärdigt sammanhang som den svenska socialdemokratin kan, någon enstaka gång, en verklig mensch komma till tals.

Jag syftar naturligtvis på den frejdiga riksdagskvinnan Monica Greens kommentarer om den otidsenliga, bigotta och orättfärdiga lagstiftning som förbjuder sexuellt umgänge mellan syskon. Så här sa hon i en intervju med Sveriges Radio Skaraborg häromsistens:

Jag är själv väldigt skeptisk, men varför ska vi lägga oss i med moraliska pekpinnar om det handlar om två vuxna människor som inte står i någon beroendeställning till varandra? Om syskon får barn tillsammans riskerar ju det barnet att få genetiska defekter, och det vill man absolut inte. Men numera kan man ju ha sex utan att få barn
I en intervju i Expressen förtydligade Green sin ståndpunkt:

Vuxna människor får ha sex med vem de vill. Det är min uppfattning. Vuxna människor där båda tycker det är okej. Typ två 60-åriga syskon som tycker att det är rimligt. Då har jag ingen moralisk uppfattning om det och tycker inte att det ska vara olagligt.
Även 19-åriga syskon?

- Ja. De är väl vuxna då, är de inte det?
Monica Greens utspel var förstås lika oväntat som det var glädjande. Mer förutsägbar var naturligtvis reaktionen från hennes ängsligt småborgerliga parti; snart nog såg man till att belägga Green med munkavle. I senare intervjuer hävdar Green att hon blivit missförstådd och bedyrar att hon inte kommer att driva frågan om en mer tidsenlig lagstiftning avseende syskonkärlek vidare.

Så går det när partiviskan viner. Det krävs sällsynt slags mod och integritet för att stå emot maktens och pöbelns språk. Monica Green besitter det inte, men hon har ändå lyckats vidga en av sprickorna i det politiskt korrekta samförståndets gråa mur.

Det ser ut som en tanke, att Anark förlag inom kort kommer att ge ut boken Syskonkärlek av Fredrik och Erica Sagn. För att ett ögonblick sänka sig till den svenska dagskritikens vanliga, sunkiga nivå: Förlaget har ännu en gång visat sig vara en termometer i samtidens röv.
 - Laura Larefalk





Fredrik Sagn, Erica Sagn
Syskonkärlek
Omfång: 248 sidor
Bandtyp: Linnetrådhäftad
Pris: 225:-
UTKOMMER I MAJ

3 kommentarer:

  1. Hej Kurt, det är jag igen, jag måste få ett klargörande: Skrev du boken Dockorna,piskan och de lekfulla, under pseudonymen Ralf Branhdt, som kom ut på Hellströms förlag 1974. Jag citerar" vi hade länge gått och lyft på klänningen som en av dockorna bar, det var maj och träden började bli gröna" dessa rader har följt mig i snart 40 år, kan du inte göra mig glad och säga att det är din bok.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    Tyvärr måste jag göra dig besviken. Jag vet inte ens vem som gömde sig bakom den pseudonymen. Din kommentar var ändå en påminnelse om och bekräftelse av litteraturens betydelse i en kulturskymning som den vi befinner oss i. Tack för den.

    SvaraRadera
  3. Det är glädjande att nätjournalen Wereds Vådligheter återigen är alive and kicking. Jag brukade läsa Er väldigt mycket förut sen upptäckten år 2009, men har nu för tiden knappt tid att äta ordentliga måltider, tyvärr. Trots det, sluta aldrig skriva, Kurt Wered & Co!

    SvaraRadera