måndag 7 juni 2010

Ny levnadsvisdom och kloka ord av Erica Sagn att se fram emot i höst

Erica Sagns morfar tyckte inte om onykterhet och oreda. Med rottingen i högsta hugg jagade den pedantiske patriarken sin avkomma runt i den lugubra våningen. Barnen gömde sig bakom flygeln i musikrummet i väntan på att hans utbrott skulle bedarra. Idag skriver Erica Sagn med humor och värme om det arv som präglat henne och hennes familj.

Den 25 augusti utkommer Det är bättre att dra en lina än att städa hela lägenheten. Där resonerar Erica Sagn kring släktskapets förbannelse och rusets möjlighet. Pedanteri och ἔκστασις. Klassresenärer och aristokrater. Vi träffar vänner från förr. Ericas pappa, den färgstarke Conny Sagn, som utbrister i pindariska oden på Cloetta Center. Gamle magistern i gymnasiet som förskräcks över tvillingsyskonen Sagns okonventionella intimitet. Lillebror som aldrig kunnat förlåta att han placerades i fosterhem. Men möt även taxichauffören som går på vatten, depraverade nunnor, ambivalenta androloger och illiterata litterarurhistoriker. Samt, naturligtvis, Kurt Wered: "mentor, fadersfigur och älskare". Alla ingår de i den värld som är Ericas.

Erica Sagn
Det är bättre att dra en lina än att städa hela lägenheten
Omfång: 128 sidor
Bandtyp: Linneklotband
Pris: 198:-

Sagt om Sagn:

"Jag älskar Erica Sagn. Jag älskar alla hennes bitska, roliga, intelligenta kommentarer, förmedlade på ett oefterhärmligt, lakoniskt sätt. I den här samlingen finns en rad pärlor som fick mig att skratta högt."
Ingalill Mossberg, Aftonbladet

"Det är svårt att värja sig inför Erica Sagns böcker. Faktum är att man som läsare gör bäst i att kapitulera direkt, tända en brasa, sjunka ner i soffan med en filt och en kopp te. ... Det finns inte mycket varmt och gosigt i Erica Sagnslitteratur. Men här finns odesto mer av djupa avgrunder och nattsvart ilska. ... Det är personligt men också allmängiltigt. Alla Sagns möten och tankar vecklar ut sig som ett universum. När man ser det på pränt verkar allt så självklart. Jag tror att det är därför man mår bra av att läsa Erica Sagn. Livet blir liksom en smula mer tillgängligt efteråt."
Lina Fredriksson, Norrländska Socialdemokraten

"Och så gör jag det ändå. Faller än en gång för Erica Sagns skickliga charm ..."
Marie-Louise Birro, Expressen

"När jag läste den här boken skrattade jag så högt att tonårsdottern klagade, där hon satt vid datorn. Erica Sagn är rolig... Fina är också bilderna av Craig Morey ... Den här boken är en perfekt present."
Carita Portnoy Andersson, Kollega

"Redan i inledningsordet är jag fast. Och det är för att jag vet vad som väntar. Jag gillar Erica Sagn. Språket är enkelt, men fullt av vackra saker om livet. ... en samling korta tankeväckande texter ..."
Sofie Jansson, Värnamo Nyheter

"Humorn utgör ett starkt berättargrepp och jag kommer på mig med att le ikapp med det jag läser. Erica Sagn kan konsten att med blid ironi se det putslustiga i varje situation och i ord fångar hon tillvarons snåriga verklighet på ett sätt som imponerar. Inte minst frapperas jag av hennes bildspråk. Hon gör liknelser som väcker intresse, får en att studsa till. Det är skickligt."
Patrik Uhlman, Eskilstuna Kuriren

"Texterna är oerhört välskrivna och vare sig författarinnan skriver om sin intervju med en transvestitisk prelat, en körlektion, sin mormor eller sitt möte med radikalkonservativa profiler på Östgötaslätten, når hon alltid det djupt mänskliga och högt andliga. Craig Moreys illustrationer stämmer väl med texterna. Boken är fylld av kärlek, öppenhet, visdom och ett stort livsbejakande. Det är roligt, rörande och ger kraft. Suveränt."
Göran Baugh, Barometern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar