tisdag 5 maj 2009

Ockulta obskurantister, bedrägliga brackor

Jag har tidigare, bland annat på just denna blogg, skrivit uppskattande om Östra Götalands Esoteriska Sällskap vars hermetiska undervisning tilltalat mig mycket. Tyvärr måste jag nu erkänna att jag hör till alla dem som låtit sig förföras av det tarvliga taskspeleri som detta sällskap bedriver. Ja, kejsaren är i sanning naken och måtte nu detta avslöjande öppna ögonen på andra.

En samling liknande de inskränkta, småborgerliga filistrar och homofober som utgör ÖGES är nämligen svår att föreställa sig. Vad dessa herrar (och damer!) har för sig i sina loger i Linköping, Mjölby, Vadstena och Skänninge är samma slags trams som man finner i vilken Lions Club som helst. Det är sannerligen ingen Graal dessa köpmän och torgmadamer åtagit sig att vakta, på sin höjd en bag-in-box med undermåligt rödvin.

Jag ska inte närmare beskriva gårdagskvällens bedrövliga tillställning i Mjölby. Självfallet möttes min föreläsning om republiken Atlantis' styrelseskick med glåpord och hån från brackorna i publiken. Lika självfallet visade det sig också att Östra Götalands Esoteriska Sällskap inte hade det ringaste intresse av att uppta en äkta hermetiker i sin krets.

Nej, hur skulle det ha sett ut?

På väg hem till Linköping förnyade jag mitt beslut att hålla fast vid den outsiderposition som är den andlige aristokratens roll. Ingen mer beblandning med kulter, sekter och samfund. Ingen mer partipolitik för min del. Jag vänder allt sådant ryggen nu.

1 kommentar:

  1. Jag har följt din blogg nästan sedan starten och måste säga att jag blev förvånad när det verkade som om du höll på att falla i farstun för sånt där hokus-pokus. Det verkade inte alls vara i din stil. Skönt att du genomskådade bluffen så snabbt i alla fall.

    SvaraRadera