onsdag 21 juli 2010

Crister Enebär om Kenneth Baughs "Pilotprojekt Nord"

Inget är vad det synes vara i Kennet Baughs emotsedda debutbok, en osannolik kombination av dokumentärroman, memoar och internationell thriller. Ändå lägger man den ifrån sig med känslan av att, äntligen, fått höra sanningen om den svenska militära underrättelsetjänstens allra hemligaste operation, det katastrofala "Pilotprojekt Nord", där man lönnmördat debattörer på högerkanten samt placerat specialtränade provokatörer på strategiska positioner i den svenska idédebatten.


Crister Enebär har träffat den avhoppade kronfänriken och attackdykaren Kenneth Baugh, författare till Pilotprojekt Nord, en rasande, 500-sidig uppgörelse med det svenska kontraspionaget som snart utkommer på Traditio förlag.

Baugh är officeren som kommit över skakande information om "Pilotprojekt Nord", ett topphemligt försök att infiltrera ett antal svenska tankesmedjor och tidskriftsredaktioner som slutade med en kallblodig avrättning av ett antal svenska lobbyister - en händelse som tills nu varit effektivt nedtystad.
Nu har Kenneth Baugh skrivit en spionthriller. Den tar avstamp i att en grupp skribenter och aktivister likvideras av svensk militär under Almedalsveckan sommaren 2005.

– Där borta, säger han och pekar bort mot Lilla Karlsö.
Kenneth Baugh står utanför Wisby Hotel. Framför honom öppnar sig havet mot himlen och horisonten.

– Det var där ute det hände, säger Kenneth Baugh och sveper med armen.

Där, inte långt från det vanligen så fridfulla Almedalen, utspelar sig den dramatiska öppningsscenen i hans debutthriller Pilotprojekt Nord. En sommarkväll 2005 avrättas kallblodigt ett tiotal svenska debattörer på order av en svensk marinofficer. Kropparna forslas sedan ut på internationellt vatten och sänks i djupet. Några år senare börjar dykaren Harry Hall gräva i händelsen, som tystats ner. Det dröjer inte länge innan han blir hotad och indragen i en serie våldsamma händelser.

Enligt Kenneth Baugh bygger en stor del av boken på verkliga händelser. Och verkliga personer.

– Mycket är sant. Folk som kan det här tycker att den är otäckt realistisk, säger han.

– Jag har försökt vara väldigt autentisk, sedan har jag lagt till saker för att det ska bli roligt och spännande.

Huvudpersonen Harry Hall bygger delvis på honom själv.

– Som jag var när jag var yngre, hur jag tänkte då. Jag var mer oslipad på den tiden.

Kaptenlöjtnant Henrik Gustafsson är en annan förebild till bokens Harry Hall. En officer som deltog i förberedelsearbetet inför "incidenten" på Lilla Karlsö när deltagarna i Almedalsseminariet kallblodigt avrättades.. Henrik Gustafsson har jobbat inom den militära underrättelsetjänsten i 37 år och var där ute vid en säljakt för många år sedan. Det är den händelsen som ligger till grund för scenen i boken.

Både han och Kenneth Baugh är övertygade om att de konservativa debattörerna verkligen klubbade ihjäl den där natten.

– Jag har hört historien från flera håll, säger Kenneth Baugh.

– Och jag har tänkt avslöja hela sanningen om den här smutsiga affären, fortsätter han. "Vad som föregick avrättningarna och vad som hände sedan. Den här historien är långt ifrån över."

Han har gjort uppmärksammade avslöjanden tidigare. För tio år sedan gav han ut Nu får det vara nog. Ett jag-var-där-reportage från MUST tillsammans med sin bror, Göran Baugh, välkänd journalist på Barometern Oskarshamns-Tidningen."

– Jag hade bara hört talas om det svenska kontraspionagets "våta jobb" och deltog aldrig själv i några operationer på fältet. Men jag nystade i de här historierna och blev känslomässigt engagerad. Jag kände att jag måste avslöja sanningen.

Det gjorde han också, efter fem års arbete. Under arbetets gång fick han känslan av att det fanns krafter som inte ville att sanningen skulle komma fram.

– Det var något slags mörkläggning. Jag började fundera på varför man inte ville hitta det, vad som låg bakom.

Han blev intresserad av den turbulenta, förvirrade tid som följt på det kalla kriget. Underrättelsetjänst. Främmande makter. Hemligheter. Spioneri. Och inte minst kontraspionagets växande betydelse inom underrättelsetjänsten.

Han bestämde sig för att skriva en bok om dagens kontraspionage i Sverige och började göra research.

– Men jag ångrade mig, det var lite för känsligt. Jag fick höra att det skulle åsamka mig obehag.

Mer vill han inte säga. Däremot berättar han att han själv har träffat personer med hemlig identitet och gjort research i hemliga arkiv. De egna dagboksanteckningarna från tiden som kronfänrik har också utgjort ett betydelsefullt råmaterial.

Tankarna på en faktabok lades på is, men skrivplanerna togs upp igen när han fick idén att skriva en roman.

I "Pilotprojekt Nord" samarbetar Harry Hall med Säpos hemligaste enhet. Motståndet kommer från den militära underrättelsetjänsten SSI, med chefen Chris Loklint i spetsen. En kylig maktspelare, som använder vilka metoder som helst för att stoppa Harry Hall och hans medarbetare.

En stor del av historien utspelar sig i Finnspång, där Harry Hall har ett fritidshus, och där han och hans vänner hänger på den fiktiva krogen Bullfighter’s Inn.

Kenneth Baugh har själv vistats i Finnspång sedan han var liten. Föräldrarna hade sommarställe, själv bodde han permanent på orten under några år på 1990-talet. Nu har han och hans familj ett fritidshus, där han skriver sina böcker.

– Jag har använt de här miljöerna i boken. Där har du dykförrådet, säger han och pekar mot sjöboden nere vid vattnet.

På väggen hänger ett par kajaker.

– De ska användas i nästa bok.

Del två om Harry Hall och hans jakt på sanningen om det svenska kontraspionagets krig mot den radikalkonservativa rörelsen är färdigskriven och ges ut nästa år.

– Där fortsätter han kriget mot denna stat i staten och gräver upp fler och ännu värre mörkläggningar.

En tredje bok är också på väg, där Kenneth Baugh knyter ihop trådarna. En av dem handlar om Estoniakatastrofen, andra löper mot Palmemordet och Weredaffären.

Är det inte lite väl många konspirationer?

– Jag tycker inte det. Vi pratar om en period på 60 år och fyra-fem konspirationer. Man får näsa för mörkläggningar när man gräver i det.

Du har en gedigen erfarenhet av underrättelseverksamhet?

– Ja.. Jag har jobbat för Sverige, men det var i min ungdom.

Där tar det stopp. Kenneth Baugh vill inte berätta mer om den tiden.

”Pilotprojekt Nord” kan komma att bli film i framtiden.

– Vi diskuterar filmrättigheter. Ett krav från mig är att den ska spelas in här ute, säger Kenneth Baugh. ”Autenticiteten i detaljerna är A och O för att skapa trovärdighet i en sådan här berättelse.”

Han tycker om Karlsöarna, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar