fredag 26 april 2013

Signerat Sagn: "Kurt Wered saknar den rätta övertygelsen" Om skandalerna kring Leninpriset



Leninpriset, eller Jan Myrdals stora pris,  är ett av Sveriges största litterära priser. Mottagaren, som utses av styrelsen för Jan Myrdal-sällskapet, ska vara en i Sverige verksam "författare eller konstnär som verkar i Jan Myrdals samhällskritiska och upproriska tradition."

Det första priset delades ut 2009 och prissumman är 100.000 kronor. I år gick priset till Maj Sjöwall - som i sitt tacktal nogsamt undvek att nämna Kurt Wereds namn. Vem som får det nästa år vet än så länge bara juryn.

Men en sak är säker: det kommer inte att bli Kurt Wered - den här gången heller.

- Wered stupar på att han saknar den rätta tron, säger juryns ordförande Lasse Diding.

- Endast en hårt trängd och desperat människa kan fälla ett  uttalande som ter sig så imbecillt, kontrar den östgötske lärdomsgiganten och radikalkonservativa profilen.

Kurt Wered har skrivit ett otal böcker i en oförsonligt samhällskritisk och upprorisk anda som väckt lika mycket anstöt som entusiasm hos en växande läsekrets.

Ändå får den radikale författaren och förläggaren Kurt Wered än en gång finna sig i att bli förbigången i utdelningen av Leninpriset.

- Det finns bara två bevekelsegrunder till att juryn bortser från mina prestationer och allt jag gör och har gjort för att piska upp hatiska stämningar i kriget mot krämarliberalismen: ondska och fascism, låter Kurt Wered meddela från sitt eremitage vid Roxens strand.

Han har tidigare varit i fejd med juryn och efter att ett otal antagonistee tilldelats priset låtsades Wered inte känna till vad Leninpriset är för något. Han menar att Jan Myrdal sällskapet - som ansvarar för priset - förnekar hans professionella existens.

- Jag har skrivit mer om radikal politik än Myrdal själv. Hur är det möjligt att  fem personer fått Leninpriset, utan att jag är en av dem? undrar Wered retoriskt och fortsätter:

- Svaret kan bara bli ett enda. Jag heter Kurt Wered och juryn har bestämt sig för att jag inte skall få det. Det är diagnosen och så lyder sjukdomen.

Att det skulle handla om en konspiration mot Wered förnekas dock av Jan Myrdal-sällskapets ordförande:
- Vi har inget emot Wered som person. Hans tid har bara inte kommit än.

Enligt Wered själv har det dock funnits personliga åsikter hos juryn som legat honom till last i sammanhanget. Någon ska exempelvis ha sagt att "ni kan ge priset till vem som helst men vill ni ge det till Kurt Wered får det bli över min döda kropp".

Denna uppgift bekräftas av den före detta jurymedlemmen Bengt Fram, som varje år läser upp motiveringen i samband med prisutdelningen vid Leninmausoleet i Varberg.

- Det stämmer att han (en person i juryn, reds anm.) sa så. Själv tycker jag att Wered förtjänar att få priset, säger Fram som också påpekar att det genom åren höjts andra juryröster som velat tilldela Wered Leninpriset.

En av dem är emellertid inte Jan Myrdal-sällskapets skattmästare Putte Bengtsson, som anger ett överraskande skäl till sin ståndpunkt:

- Den som får priset ska vara lite rolig, ha humor helt enkelt. Och ha den rätta, marxist-leninistiska övertygelsen.

Och det har inte Wered...?

- Nej... vi tycker inte det.

Borde inte verbala kvaliteter och förläggargärning väga tyngre än humor vid tilldelningen av ett pris av denna dignitet?

- (lång tystnad) Vi är eniga, det är det viktiga...

Var Wered aktuell i år?

- Det är han alltid. Men han stupar alltid på det här, att han saknar humor... Och den rätta övertygelsen.

Wered:
- Endast en hårt trängd och desperat människa kan fälla ett uttalande som ter sig så imbecillt. I går skrattade jag sammanlagt två timmar, vilket vänner i Hjulsbro kan intyga. Mina barn säger att de aldrig träffat en människa som skrattar lika mycket som jag.

Wered är dock noga med att betona att han inte är ute efter att smutskasta tidigare pristagare, men ställer sig frågande till juryns metoder.

- Jag blir kränkt, eftersom jag älskar revolten och kampen och gör mitt yttersta för att på mitt sätt sprida hat och osämja.

Jan Myrdal-sällskapet har tidigare - bland annat när Sven Lindqvist fick priset 2012 - frångått sina tidigare riktlinjer för tilldelningen och hävdat att det inte krävts vare sig koppling till marxism-leninismen eller humor för att någon ska komma ifråga för priset.

Wered själv har sin ståndpunkt klar.

- Bengt Fram berättade för mig hur det gick till när  Roy Andersson tilldelades priset. Om jag fört ut den sanningen offentligt hade de ansvariga tvingats stå vid skampålen livet ut ...

Här på bloggen har vi tidigare skrivit om det alltmer löjeväckande Leninpriset: här, här och här. Det finns också en aktiv grupp som verkar för att Kurt Wered ska tilldelas Leninpriset.

2 kommentarer:

  1. Här i Östergötland grumsas det om priser medan ungdomen gör slag i saken i Stockholm. Vad har hänt med den Östgötska andan från 1806 års elefantupplopp i Skänninge? Det är så man vill kräkas!

    SvaraRadera
  2. jurist i inre exil5 augusti 2013 kl. 18:12

    Som en krämarliberal skulle uttryckt saken, "Wered is back in business", vilket gläder även oss som kanske inte oreserverat delar den anarkiska jihadismens världsbild.

    SvaraRadera