måndag 21 mars 2011

Kurt Wered: ÖVERSTEN I VÅRA HJÄRTAN

"Jag skäms inte för att jag tagit emot pengar av Moammar Kadaffi", skriver Kurt Wered i sin senaste bok som har den medvetet provocerande titeln Översten i våra hjärtan. Det är en rasande stridsskrift riktad mot de "kappvändare och andliga aladåber" som idag tävlar i fördömanden av Kadaffi på våra ledar- och kultursidor. Samtidigt tecknas ett inkännande porträtt av Libyens kontroversielle ledare som, enligt Wered, är en av vår tids få genuina visionärer.

Jag minns själv mitt första besök på Anark förlag och den förvånande syn som mötte   mig i de nyrenoverade lokalerna. Längs väggarna stod ett antal bokhyllor som var fyllda med en och samma bok: "Gaddafis lilla gröna". I boken, som första gången publicerades 1975, redogör Gaddafi för sin politiska vision. Jag frågade Wered vad i hela friden han skulle ha alla böckerna till. Han sa att han varit tvungen att ta emot dem i samband med ett besök i Tripoli och att han planerade en utgivning av en ny svensk översättning. "Det är ett misskänt verk", hävade Wered och såg till att jag fick med mig ett exemplar.

Med det facit i hand som utgörs av Översten i våra hjärtan, står det väl också klart att det ända sedan starten funnits ett slags underjordisk, andlig förbindelse mellan Tripoli och Linköping. Nog finns det likheter med Kurt Wereds "anarkiska jihadism" och Kadaffis lika genstörtiga väg.

Det mest fascinerande med Översten i våra hjärtan är ändå beskrivningen av hur Moammar Kadaffi finansierade Tankesmedjan Wereds vådligheter och bokförlaget Anark. Vi är många som förundrats över hur man i dagens snåla kulturklimat och liksom på trots kunnat fortsätta med sin egensinniga utgivning och nu får vi äntligen förklaringen. Under de senaste åren har Libyens kulturdepartement skjutit till hundratusentals dollar.

För tre år sedan besökte alltså Kurt Wered Libyen och beviljades då en audiens hos Moammar Kadaffi. "Redan från första stund förstod jag att detta var en man av osedvanlig resning", skriver Wered. "Översten visade också en stor förståelse för den anarkiska jihadismen och när jag återvände till Sverige hade jag med mig en check som utgjorde grundplåten till Anark förlag."

Wered fortsätter: "Utan generösa anslag från Libyen hade både förlaget och tankesmedjan snart tvingats i konkurs." Vad som kommer att ske med detta omfattande kulturstöd är idag osäkert. Kanske är EU:s och NATO:s angrepp på den enastående mecenaten spiken i Linköpingsförlagets kista.

Det vore i så fall en oersättlig förlust för dem som inte nöjer sig med den politiskt korrekta vattvälling som serveras av våra etablerade medier. Anark förlag har under de senaste åren varit en fyrbåk i det i övrigt kompakta mörker som sänkt sig över vårt land.

Crister Enebär

Kurt Wered
Översten i våra hjärtan
En originalpocket från Anark förlag. 
110 sidor
Pris: 50:-
Utkommer april 2011. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar