onsdag 9 september 2009

Odontologen om Panzerfaust


Det österrikiska skivbolaget Stammheim Records har sedan slutet av 1970-talet förvaltat det centraleuropeiska musikkollektivet Panzerfausts katalog, med varierande framgång och skicklighet. Vare sig det rört sig om återutgivningar av de första LP-skivorna, outgivet material eller kompilationer verkar man ha saknat en övergripande vision. Retrospective-serien utgjorde en intressant djupdykning i arkiven, liksom den luxuösa dvd-utgåvan av dokumentärfilmen Cabaret Rote Armee, men mycket har förefallit illa genomtänkt. Särskilt när man i början av 2000-talet släppte samtliga kända live-inspelningar på cd med undermåligt ljud.

När Stammheim ånyo ger ut Panzerfaust-katalogen som "The Black Box" har stor omsorg lagts ner för att få allt rätt. Det finns kanske hifi-entusiaster med anläggningar i hundratusenkronors-klassen som kan krama ut mer av de gamla vinylerna, men även de torde instämma i att de här remastrade cd-skivorna ger inspelningarna en attraktiv krispighet, större dynamik och en luftig separation mellan instrument, samplingar, ljudeffekter och sång. De återutgivna albumen har getts föredömliga omslag utformade som exakta repliker av originalen, medan återupptäckta liveinspelningar och annat tidigare outgivet material förpackats i vackra och enhetliga omslag. Det rör sig om sammanlagt 17 cd-skivor och fyra dvd med videoinspelningar från några av gruppens ryktbara framträdanden. Alla skivor har dessutom cd-häften med ovanliga bilder och intressanta kommentarer.

Samtidigt kan man undra varför man inte tagit med låttexterna, som saknades på de flesta originalalbum (och ofta kan vara nog så svåra att uppfatta). Vi kalenderbitare och hardcore-fans saknar också fler detaljerade produktionsuppgifter. De två nyproducerade dokumentärfilmer som inkluderas tillfogar heller inget substantiellt nytt till Panzerfaust-historien. För den som vill veta mer om denna ständigt föränderliga grupp och de olika, ofta tumultariska sammanhang den verkat i, är Hans Mahlers film Industrial Terror in a New Europe (1992) alltjämt absolut oundgänglig. Och den som vill veta mer om Panzerfausts utveckling sedan dess bör naturligtvis läsa Ian Chalmers 500-sidiga Panzerfaust - Guerillas of the Avnat-garde som utkom förra året.

Men trots invändningar är det omöjligt att inte rekommendera denna multimediala skatt. Från debuten 1970 med Ein Deutsches Requiem till den nyutgivna Sang und Klange im XXI Jahrhundert, gjord av ett kollektiv som fallit sönder, återuppstått och omformats otaliga gånger, handlar det om nyskapande, avantgardistisk musik i sin renaste, och mest kreativt innovativa och transhumana form. Panzerfausts monumentala genomslagskraft och inflytande - musikaliskt, textmässigt, visuellt, ideologiskt - gör dessa nyutgåvor viktiga inte bara ur en konstnärlig synvinkel utan även för att förstå den tid vi lever i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar