lördag 22 augusti 2009

Den pånyttfödda målarkonsten


Odd Nerdrums monumentala Gotisk valkyria presenteras effektfullt på Mårten Pers källa.
.
Min avsmak inför den så kallade samtiden växte sig under den gångna veckan så stark, att inte ens några dagars eremitliv ute vid Roxen förmådde jaga den på flykten. Vad är det för omgivningar krämarsamhället tvingar på oss? Linköping – ett den provinsiella småborgerlighetens högsäte. Internet och ”bloggosfären” – vad är det egentligen annat än en populärkulturens lågprisvaruhus där dess sämsta och högljuddaste uttryck ständigt realiseras. Pöbelfasoner vart man går, pöbelkultur, käringkultur. Trams och otidigheter. Odören sitter kvar i kläderna lika envist som albansk piptobak.

Jag insåg att jag behövde ge mig av på en lång resa. Så snart jag fattat beslutet att ge mig av, lättade den känsla av beklämning som så länge plågat mig. I exil från masskulturen och torgkäringsmentaliteten kommer jag åter att kunna andas och arbeta. Jag vet ännu inte till vilka platser denna resa kommer att föra mig eller när jag återvänder. Om jag återvänder, vill säga. Inget binder mig ju längre vid den hemstad där jag inte längre känner igen mig.
.
Hemlöshetens eufori grep mig redan på den landsvägsbuss som förde mig söderut, genom det sensommarfagra Småland. Frampå kvällen kom jag till Skillinge och bestämde mig för att stanna över natten. Dagen därpå besökte jag gallerier på Mårten Pers källa för att se den stora Odd Nerdrum-utställningen.

Det norska figurativa måleriet har alltid lämnat mig fullkomligt oberörd. I sina bästa stunder når det, nätt och jämt, upp till det sena adertonhundratalets salongsmåleri. För det mesta är det dock fråga om rena hötorgskonsten. Inte underligt att sådant skräp blir så uppmärksammat i en tid av yttersta förflackning i den allmänna smaken. Masskonst för massmänniskor. Lappri!

Men nu var jag faktiskt en smula nyfiken. Under våren stod nämligen Erica Sagn modell för det väldigt porträtt av Nerdrum, Gotisk valkyria, som nu ställs ut på Österlensgalleriet. Enligt människor som uppskattar hans måleri sägs porträttet också ha inneburit något av en artistisk pånyttfödelse för norrmannen.

Jag blev inte besviken. Porträttet är exempel på en i dubbel mening lysande målarkonst. Det höjer sig skyhögt över Nerdrums tidigare klärobskyrkludd (att inte tala om epigonernas veckotidningsillustrationer) och jag tvekar inte att utse Gotisk valkyria till det viktigaste enskilda exemplet på den potential till skönhet och andlig storhet som ännu finns, gömd någonstans under decenniers populärkulturella avlagringar.
.
Den som har ögon att se och vars sensibilitet inte blivit fullkomligt avtrubbad bör omedelbart bege sig till Mårten Pers källa. Utställningen pågår till och med 30 augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar