måndag 8 februari 2010

Kurt Wered: Anarkisk hygien

Hemma igen, efter några bedrövliga dagar i Linköping - denna brackiga provinsmetropol med sitt självgoda borgerskap, förslappade arbetare och förvirrade ungdomar. Som vanligt var det med lika delar lättnad och äckel som jag lämnade staden bakom mig, fast besluten att aldrig mer sätta min fot i denna stinkande dypöl.

Men hur ljuvligt är det inte att åter vakna i den gamla fältsängen några timmar före gryningen. Snötäcket ligger ännu obefläckat av stavgångare, hundägare och annat folk som dagligen missbrukar allemansrätten och tränger in på min egendom. Jag vandrar naken ned mot sjön. För varje barfotasteg mot skaren känner jag mig lättare och mer vital. Jag går på sjuttio men är starkare idag, och mer uthållig än någonsin tidigare.

Jag hugger upp ett hål och efter några minuter i det kalla vattnet är alla besvärande tankar bortsköljda. Renad och döpt i Roxen vandrar jag tillbaks mot stugan, redo för en ny arbetsdag. Massmänniskorna kommer att sova ännu ett par timmar, utmattade av helgens överkonsumtion av osund mat och bedövande "underhållning".
 
Vad angår mig de debila uppstötningar jag finner i kommentarsfältet på min blogg? Varför skulle jag kommentera de befängda påståenden om min egen och tankesmedjan Wereds vådligheters icke-existens som med dåraktig envishet och mikroskopiska variationer återkommer, månad efter månad i "bloggosfärens" stinkande utmarker? Varför skulle jag ägna en sekund av mitt liv åt alla dessa kvartsbildade, halvlitterata grobianer som tagit sig uppgiften att sabotera mitt arbete? Jag gitter inte spekulera i vilka deras drivkrafter må vara. Jag låter mig inte störas av deras infamiteter och syftningsfel.
 
Jag upprepar: En livskraftig, vital radikalkonservatism siktar alltid mot en återgång till Roten. Den har inte tid att låta sig distraheras av massmänniskornas dumheter och pöbelhopens angrepp. Rakryggad och stolt vänder den allt sådant ryggen. Den sant konservativa hållningen är rotad i en annan, en bättre värld och låter sig inte bekommas av omgivningens träck och spottloskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar