tisdag 16 februari 2010

Vatikanen och popens tyranni

















Pius X, en äkta påve. Kan vi tänka oss honom tillsammans med popmusiker?


Debattklimatet här i Ultima Thule är tyvärr sådant att man, innan man tar till orda, måste försäkra: Nej, jag är inte romersk katolik. Så nu gör jag det och jag tillägger att jag hellre tar ett dopp i Roxen eller ägnar mig åt cruising i någon europeisk metropol än går i mässan. Jag är inte bigott men jag besitter nu ett mått av mänsklig anständighet och jag avskyr att se, hur de sista resterna av en Stor Tradition skändas av popkulturen.

Den nuvarande "påven" Benedictus XVI nominerades i går till "Classical Brit Awards", ett av alla dessa popkulturella spektakel som pockar på vår uppmärksamhet i dessa yttersta dagar, och har chans att vinna priset i kategorien "årets bästa album" med skivan Alma Mater - Music from the Vatican där han är med och sjunger. Konkurrens får han av ytterligare nio tävlande, däribland tv-stjärnorna Faryl Smith från "Britain's got talent" och Rhydian Roberts från "X-factor".

Man tar sig för pannan.

Jag upprepar: Jag är inte romersk katolik, men jag hävdar envist att detta är ett problem som angår oss alla. Med en sådan "påve" är det heller inte att förundras över, att radikal jihadism utövar en allt starkare lockelse på fromma, moraliskt upprätta män.

- Kurt Wered

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar