söndag 2 maj 2010

H**an S**dells rörande försoningsgest

Som de flesta läsare av denna blogg torde känna till, har Tankesmedjan Wereds vådligheter haft en del otalt med rimsmederna på retrogarde-sajten. Bland annat har man där gjort gällande att vår verksamhet skulle drivas av Kristian Lundberg, Crister Enander och Erik Löfvendahl . Detta är givetvis rent nys; allvarligare är andra rykten som man i en osannolikt gemen, lumpen och infam anda spridit i olika medier. Rykten av ett så urartat och perverterat slag att jag inte kan ta på mitt ansvar att återge dem här.

Vi tar dock inte mer illa vid oss än att vi accepterar retrogardisternas ursäkt och när man nu, som ett slags försoningsgest, också skickat oss en nyskriven dikt, signerad H**an S**dell har vi valt att publicera den. Bakom den för retrogardismen så karakteristiska stolpigheten hörs nämligen en mänsklig röst tala i detta hyllningskväde till en av våra främsta författare och endast en estetisk-moralisk idiot skulle avfärda stycket på grund av dess formella brister.










Hyllad diktare av rang


KRISTIAN LUNDBERG

Ja, hur du sjöng, du själv helgjuten sprang
Ifrån din lyras pansarklädda strängar:
Din slutna hjälm förråde dock din rang,
Gick du bland slagfält eller blomsterängar.

Jag minnes grannt hur med en fras jag kom,
En fras av redligt sångarhjärta menad;
Som stungen av ett bi du vände om...
Och jag stod kvar, av smärta som förstenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar